eerste week en eerste stagedagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud jacobs - WaarBenJij.nu eerste week en eerste stagedagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud jacobs - WaarBenJij.nu

eerste week en eerste stagedagen

Blijf op de hoogte en volg Maud

18 September 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

hallo allemaal,

weer een berichtje uit Zuid Afrika!

Vorige week donderdag zijn we voor het eerst op onze stageplaats geweest. We hebben een rondleiding gekregen door de L.R. Smith school. Dit is de basischool voor kinderen uit Genadendal. Het ziet er leuk uit. In de klaslokalen staan de ouderwetse houtenbankjes waar je met z'n tweeën in zit en op de muren hangen heel veel posters, best gezellig dus! Na een kennismaking met alex, de adjunct directeur, hebben we onze projectbeschrijving eindelijk rond. We gaan een onderzoek doen naar het opzetten van een naschoolse opvang op de school. Hier is veel behoefte aan, want de kinderen zwerven na school op straat of zijn alleen thuis, omdat hun ouders nog aan het werk zijn. Wij gaan proberen om deze naschoolse opvang daarom op te zetten voor deze kinderen.
Verder gaan we één op één gesprekken voeren en activiteiten doen met kinderen die disciplinaire problemen hebben. Een hele uitdaging dus!
De afgelopen week hebben we veel geobserveerd in de klassen en veel ideeën opgedaan om te gaan doen. We hebben er zin in om alles in uitvoering te gaan brengen.

Donderdag zijn we ook naar het museum van Genadendal geweest. Hier hebben we gezien dat we niet de enige Nederlanders zijn die hier geweest zijn. Al vanaf 1800 komen hier Nederlanders! Er hing ook een hele grote stamboom van de namen die vroeger in Genadendal voorkwamen. En jawel hoor, ook de naam Jacobs kwam voor in Genadendal!

Afgelopen weekend zijn we naar Kaapstad geweest met de hele groep. Ik was een van de bestuurders van de auto's, wat een rit! Links rijden, hellingtrekken op een hele stijle helling, de weg kwijt zijn en tegelijkertijd op een super drukke weg letten, ik heb wel leren autorijden hier. Eenmaal bij ons hostel aankomen, zijn we lekker uit gaan eten en daarna gaan stappen op Longstreet, de grootste uitgaansstraat van Zuid Afrika. Wauw, wat kunnen die Arikanen dansen zeg. Ik zag die heupen overal heen gaan en zelfs een jongen in de spagaat. Zaterdag hebben we een tour gedaan door Kaapstad met de hop-on hop-off bus. We zijn langs de tafelberg, de geweldig blauwe stranden, het wk-stadon, mooie gebouwen en andere hotspots gereden. 's Avonds hebben we gegeten bij Mamma Africa, Een begrip hier. Ze serveren hier typisch Afrikaanse gerechten als krokodil, springbok en boboti. Ondertussen kon je kijken en luisteren naar een brassband uit de townships! Ze deden me denken aan Ieder-vur-zich, super leuk! 's avonds weer een stapavondje en 's morgens weer vroeg op om te gaan sandboarden! Met een snowboard van de steile zandduinen afglijden. Wat een super vette ervaring was dat! Voor 't sandboarden heb ik nog een dikke blunder gemaakt. We konden bij het parkeren alles in de auto laten liggen. Ik liet dan ook echt alles in de auto liggen, inclusief mijn autosleutels, en deed de deur op slot. Dus de sleutels opgesloten in de auto. Gelukkig was er een locker die wel even langs kwam op een zondag! Ze haalde een pompje tevoorschijn, zorgde dat de deur op een kiertje kwam te staan en met een draadje klikte ze de deur open. Weer een lesje wijzer geworden!

Na het slopende weekendje lekker op tijd het bed ingegaan en daarna een leuke eerste stageweek gehad! Vandaag kunnen we rustig aan doen, omdat we al veel aan onze opdrachten hebben gedaan. Helaas is het nu regenachtig, geen weer om iets actiefs te doen, dus dan maar wat gaan shoppen. Dit weekend hebben we een feestje in Grabouw, gaan we lekker chillen aan het strand en de Tafelberg beklimmen, met een temperatuur van 28 graden, poeh dat wordt nog wat. Zin in!

Tot blogs!! xoxo

• 18 September 2014 - 13:10

Daniëlle:

Fijn om te lezen dat je eerste indruk leuk is en dat je het naar je zin hebt!
    Geniet er van! X

• 18 September 2014 - 15:11

Ans:

En Maud heb je een van de lokale gerechten gegeten? heb je anders wel gewoon eten zoals thuis.
    En dat dansen zal Nick niet lukken, dus geniet er nog maar even van.
    Veel plezier en heel veel groetjes van Ans

• 18 September 2014 - 19:08

Wilma Jenniskens:

Hoi Maud,
    Wat leuk om zo over je ervaringen te lezen. Wens je een geweldige tijd!

• 18 September 2014 - 20:57

Maud Jacobs:

Haa Ans,
    Nee..k had pancakes met spinazie ertussen.. ook een delecatesse hier!
    En die heupen van Nick zal ik is wat losser maken als ik Terug ben..
    Groetjes!! x

• 19 September 2014 - 10:02

Elly Vullings:

Wat fijn om te lezen dat je het leuk hebt. Wat een super ervaringen en indrukken zul je daar opdoen.
    Geniet ervan. Een hele fijne tijd gewenst. We zullen Nick tijdens de familie dag alvast laten oefenen....Groetjes xxx Elly

• 20 September 2014 - 01:00

Doortje Buijssen:

Als jij aan het chillen bent op het strand en de tafelberg aan het beklimmen bent doen wij ons te goed aan de kermis koude schotel.
    We zullen aan je denken en ook zeker over je ervaringen tot nu toe praten.
    Heel veel liefs, tanti

• 20 September 2014 - 22:45

Christel:

Hee Maud,
    Geweldig om je te kunnen volgen en wat een verhalen al...een heel avontuur zeg! Genieten, genieten en nog eens genieten. Groetjes ChristelX