Dream, Settle down, Learn and Do! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud jacobs - WaarBenJij.nu Dream, Settle down, Learn and Do! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maud jacobs - WaarBenJij.nu

Dream, Settle down, Learn and Do!

Blijf op de hoogte en volg Maud

02 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Weer een berichtje van mij!

De afgelopen twee weken heb ik het erg druk gehad. Veel gedaan maar vooral de indrukken opdoen kosten soms veel energie. Daarbij had ik ook nog een keelontsteking, maar ik heb me niet laten weerhouden om alles mee te doen.

Ik vertelde dat ik de Tafelberg zou gaan beklimmen, and I made it! Het was een pittig klimmetje met veel trappen en steile hellingen, maar het uitzicht was prachtig! Met een strakblauwe hemel en een temperatuurtje van 28 graden, heb ik erg mooie foto's kunnen maken en was de klim zeker de moeite waard!
Dat weekend hebben we ook een feestje gehad in Grabouw. Het feestje was ter ere van het begin van de lente en de entreegelden gingen naar het goede doel. We moesten ons eigen eten en drinken meenemen, dus iedereen kwam aansjouwen met de lekkerste hapjes, mooie glazen en lekkere flessen wijn. Wij kwamen aansjouwen met een zak chips en flessen wijn, maar oeps, de glazen vergeten. Even langs een winkel voor glazen en het feest kon beginnen. Er werd gedanst, veel gedanst. Maar wel anders als bij ons thuis. Iedereen hier danst vast of ze hebben bepaalde pasjes. Dus wij oefenen oefenen en nog eens oefenen en aan het eind van de avond konden we heerlijk meedansen samen met de locals en was het een geslaagd feestje.

Het afgelopen weekend hebben we weer gezellig doorgebracht in Kaapstad. Eerst moesten we naar het autoverhuurbedrijf voor onze (krek)auto, omdat er van alles mis mee was. Drie uur later was onze auto eindelijk gefikst en moesten we snel de stad in om te shoppen. We gingen namelijk die avond naar een wat chiquere club en ons werd verteld dat je niet binnenkwam met een spijkerbroek en sneakers. Een jurkje had ik nog wel mee, maar er moest geshopt worden voor hakkenschoenen en panty's. We hadden maar weinig tijd, maar in een uur hadden we alle benodigdheden voor een leuk avondje in Club 31. Deze club zit in een bankgebouw op de eenendertigste verdieping. Allemaal opgetut en wel in de taxi op naar een top avondje. Toen we binnen kwamen, merkte we dat we misschien een tikkie overdressed waren en ook mensen met normale kleren gewoon binnen kwamen. Dit waren we al gauw vergeten toen we de skyline van Kaapstad zagen. Wauw wat een uitzicht, en dat in een uitgaanstent. We hebben ons die avond erg goed vermaakt en hebben het daarom zaterdag lekker rustig aan gedaan. Zondag stonden we om 9 uur alweer paraat in Grabouw, want we gingen een dagtour maken naar Hermanus. Hermanus is een van de beste plekken ter wereld waar je walvissen kan spotten. We zouden gaan kajakken tussen de walvissen, maar door het slechte weer kon dat helaas niet doorgaan. In plaats daarvan hebben we wat vinnen en staarten vanaf de waterkant bekeken. Daarna zijn we naar een pinguïn reservoir gegaan. Wauw, al die leuke beestjes op een klein stukje natuurgebied, geweldig. Daarna nog langs een prachtig stukje strand gereden en aan het eind van de dag vroeg naar bed, na weer een top weekend!

Natuurlijk moeten de leuke weekendjes verdiend worden door hard te werken op stage. We zijn daarom druk bezig geweest met het opzetten van de naschoolse opvang. Eerst hebben we enquêtes gehouden onder de leerkrachten en we hebben ook de kinderen geïnterviewd. Hier hebben we programma's voor gemaakt en we zijn mensen aan het lobbyen om het project te begeleiden. De mensen op school zijn allemaal heel aardig, denken goed mee en bereid om mee te helpen, heel positief dus. We hopen na de herfstvakantie te kunnen beginnen met de 'naskool-project', zoals ze het hier noemen.
Verder hebben we ook de eerste groepssessie aan de kinderen van graat 7 gegeven. Deze kinderen zijn ongeveer 12 jaar en behoren tot een risicogroep, omdat ze in hun thuissituatie te maken hebben met mishandeling, misbruik en drank of drugsproblemen of ze zelf al drugs gebruiken. Best heftig dus! ik hoop dat we ze in onze sessies kunnen helpen en ze een klein beetje op weg kunnen helpen naar een positieve toekomst!

De tijd gaat echt heel snel, we hebben nog ongeveer twee maanden stage, volgende maand komen pap, mam en Lars en er zijn nog zo veel dingen die ik wil doen!

Morgen gaan we lekker een weekje op vakantie, want de kinderen hebben ook vakantie. Wat een leven, we zijn er net 4 weken en hebben alweer vakantie, heerlijk! We rijden de Gardenroute en doen Mosselbaai, Port-Elizabeth en Knysna aan. Iedereen zegt dat de Gardenroute echt heel mooi moet zijn dus ik ben benieuwd. We gaan in ieder geval olifanten rijden, naar een soort dolfinarium, lagunes bekijken en vooral heel erg genieten.

lieve Groetjes aan iedereen!
xoxo

• 05 Oktober 2014 - 17:23

Anita Jacobs:

Ik kan niet wachten tot ik dit alles met eigen ogen kan zien. Fijn straks, zo'n privë reisleidster.
    XXX mams

• 07 Oktober 2014 - 01:39

Doortje Buijssen:

Lieve Maud,
    Door het lezen van jouw verslagen in Zuid Afrika constateer ik dat dit helemaal jouw ding is.
    In je vrije tijd, geniet je, en als je aan het werk bent geniet je ook en dat is wat tanti zo goed doet.
    Wat zul jij veel kunnen vertellen als je straks terug bent in de Mieterik.
    Lieve Maud, nog heel veel (werk) plezier en ben ook voorzichtig.
    Heel veel liefs, tanti